Det gode børneliv i børnehaven

Det gode børneliv i Børnehaven Thorsanna.

For os er det gode børneliv knyttet op på vores værdigrundlæg. Vi vil sikre os, at alle børn får en god tid hos os med gode oplevelser som indebærer tryghed, nærvær, glæde, ligeværdighed, anerkendelse, og tillid.

• Børnene skal møde nærværende og imødekommende voksne.

Det betyder:

• Alle børn bliver set og hørt og de voksne er til stede og er engageret sammen med børnene.
  • At vi skaber rammerne i en institution, der giver plads, rum og ro til børnenes udvikling og læring i tæt samspil med nærværende voksne.

Derfor vil vi:

• Arbejde i mindre grupper.
  • Være bevidst om vores placering i forhold til børnene.
  • Sikre os, at alle børn får en positiv kontakt og en god relation til de andre børn og voksne.

• Vi skal som voksne have den anerkende tilgang til børnene.

Det betyder:

• Se og forstå det enkelte barns behov og forskelligheder, samt se muligheder sammen med børnene frem for begrænsninger.

Derfor vil vi:

• Møde barnet i dets nærmeste udviklingszone.
  • I stedet for at sige: ” Jeg vil ikke have du kravler op på bordet” – siger vi: ”Jeg vil gerne have du kravler ned fra bordet” – meningen er den samme.
  • Have mere af; ” Du må gerne” mindre; ”Du må ikke”. Mindre nej – mere ja.
  • Når vi siger nej til barnet – sætter vi noget andet i stedet.

• Gode læringsmiljøer.

Det betyder:

• Skabe de bedste betingelser for børnenes læring og udvikling.
  • Styrke og udvikle børnenes relationer til andre og verden. Styrke og udvikle deres sproglige kompetencer samt fremme deres sanselige og kropslige læreprocesser.
  • At børnehaven skal være til så lidt belastning for miljøet som muligt. Vi skal alle i fællesskab bevidstgøres om natur og miljø.

Derfor vil vi:

• Skabe rammerne i Børnehaven, der giver plads, rum og ro til børnenes udvikling og læring i tæt samspil med nærværende voksne.
  • Arbejde med planlagte aktiviteter – temaer som strækker sig over 2 mdr. Nogle gange er alle børn med, andre gange er vi i mindre grupper, hvor vi sammensætter børnene alt efter relationer og læringsmuligheder.
  • Lave flere fælles projekter på tværs af stuerne.