Forældresamarbejdet

Forældresamarbejde.

En vigtig del i af barnets liv i Børnehaven er samarbejdet mellem forældre og personale. Basale følelser som tillid, tryghed og tiltro til personalet skal være til stede hos jer forældre, for at barnet kan nære samme følelser. Vi forsøger at tydeliggøre vore pædagogiske grundholdninger, dels gennem hjemmesiden, nyhedsbreve, dokumentation, dels gennem den daglige snak og på vores forældremøder.

Børnehaven er først og fremmest børnenes; det er dem der skal fylde lejligheden/haven og forældrene kan støtte op om dette ved at træde ind i de rammer Børnehaven giver. Vi ønsker I forældre skal føle jer velkomne og at I lærer både personalet, andre forældre og børn at kende. Det er vigtigt for børnene, at de føler sig set af deres legekammeraters forældre og vi ønsker at forældre både får øje for eget barn, når I er i Børnehaven, men også for de andre.

For os er det vigtigt at I føler jer ”hjemme” – således, at I har et deltagende perspektiv i Børnehaven; som værende en del af et fællesskab med alle der færdes i børnehaven og deltage aktiv i det liv, der er en stor og vigtig del af det enkelte barns verden.

Den daglige kontakt.
Vi bestræber os på at fortælle et par ord om dagens hændelser, når I henter jeres barn. Til tider har vi travlt og måske kan det være svært, at finde et personale der har tid til at tale, men vi prøver. Nogle dage må man vente lidt med at afbryde - Vores fokus er på børnene, men vi ved også, at det er vigtigt, at I som forældre får et par ord med hjem.

Forældresamtaler.
For at skabe de bedste betingelser for jeres barn, er det vigtigt, at vi har en god kontakt med hinanden.

Der findes ingen, som kender jeres barn bedre end jer som forældre, dvs. at I som forældre har ekspertviden om jeres barn, hvor vi, som professionelle, har en generel viden om børns udvikling. Derfor har vi som pædagogisk personale og I som forældre al mulig grund til at hjælpe hinanden, for at jeres barn kan få det så godt som muligt, i de timer barnet er her.

Når jeres barn starter i Børnehaven vil den første samtale være en velkomstsamtale. Her bliver I vist rundt i huset og vi vil tale med jer om jeres og vores forventninger, særlige hensyn, indkøring ol.

Når jeres barn har været i Børnehaven i over tre måneder tilbyder vi en forældresamtale. Samtalen tager afsæt i hvordan barnets trivsel og udvikling har været siden det startede i Børnehaven samt hvordan I som forældre trives i Børnehaven.

Hvert efterår tilbydes i en samtale omkring jeres barns trivsel og udvikling – her tager vi udgangspunkt i et skema – TOPI – som Københavns Kommune ønsker vi bruger.

Når jeres barn er ca. 3 år og igen når det er 5 år, sprogvurderer vi barnet – en vurdering som fortæller os og jer, om vi skal have en særlig fokus på barnets sproglige udvikling.

Inden jeres barn skal starte i skole, tilbyder vi også en forældresamtale, med henblik på at snakke om skoleparathed. Vi taler om barnets trivsel generelt, de sociale færdigheder og om barnet er skoleparat.

Skulle der opstå ting, I ikke helt forstår eller, som vi måske ikke har fået formidlet godt nok, er det vigtigt at I henvender jer til os. Det kan være små og store ting – enten tager vi en snak her og nu eller også aftaler vi et møde.

Ud over disse samtaler, er I altid velkommen til at bede om en samtale med stuens personale.  Personalet vil ligeledes, bede jer om en samtale, hvis de finder det nødvendigt.

Forældremøde.
Vi afholder et forældremøde om efteråret – hvor vi har valg til bestyrelserne. På forældremødet kan vi have forskellige indslag – enten på de enkelte stuer eller på tværs, men sikkert er det, at  som forældre er en aktiv del af de forskellige indslag.

Forældreaktiviteter.
For at alle – både børn, personale og ikke mindst forældre – kan lære hinanden bedre at kende, opfordrer vi jer at deltage i vores forskellige arrangementer. Det giver samtidig jeres barn følelsen af, at være en del af et fællesskab i Børnehaven; ” Jahh – vi skal være med til….”

Vi har aktiviteter som både er arrangeret af Børnehaven med forældrebestyrelsen samt aktiviteter arrangeret af forældrebestyrelsen alene – uden for Børnehavens åbningstid. Se under fanen kalender.