Når I starter i børnehaven

Velkommen til Børnehaven Thorsanna.

Når jeres barn har fået plads i Børnehaven vil vi gerne invitere til en samtale – hvor vi har mulighed for at fortælle lidt om os, men også hvor I har mulighed for at fortælle lidt om jeres barn og familie. Vi glæder os til at lære jeres familie at kende og håber vi får mange gode år sammen. Derfor er det vigtigt at vi får informationer om jeres barn, således at vi kan lære det at kende. Ligeledes er det vigtigt, at I forældre modtager oplysninger om huset, så I kan føle jer trygge ved at skulle overlade barnet i vore hænder.

At starte i børnehave kan være en omvæltning, men det er spændende og udviklende for jeres barn og jer som forældre.

Det er vigtigt for os i indkøringsperioden, at alle føler sig trygge ved situationen. Hvis barnet mærker, at I er trygge, smitter det af på barnet og hjælper til at opleve nye eventyr i Børnehaven.

Ved barnets start i Børnehaven vil I have en fast personale, der følger barnet og jer. Generelt skal man regne med en tilvænningsperiode på omkring en uge. De(n) første dag(e) er man på besøg hernede om formiddagen, de næste dage prøver man måske at være alene et stykke længere tid alene. Dette er meget generelt – børnene er heldigvis ikke ens og nogle gange går det anderledes end vi aftaler.

Børnene lærer snart alle voksne og børn i huset at kende. Ofte sker det, at både børn og forældre, jo bedre man lærer hinanden at kende, bruger de forskellige kompetencer vi som personale har.

Når et barn starter, sætter vi et ”Velkommen”- karton op ved indgangen til stuen - så alle ved, at der starter en ny og har mulighed for at byde velkommen.

Førstegangsforældre får nogle gange et kulturchok når de træder ind i daginstitutionsverdenen og skal vænne sig til en institutionskultur, som ofte er meget anderledes end ens hjemmekultur. Pludselig skal man som forældre og barn forholde sig til 33 andre børn, 33 forældrepar og 10 medarbejdere. Forskellige livsholdninger og meninger mødes mere eller mindre tilfældigt i et fællesskab centret om små børns læring og udvikling. Vi håber, at med vores hjemmeside på AULA samt vores lille institution med stabile og nærværende voksne og skønne børn og deres forældre, kan være med til at skabe en god overgang fra hjem/dagpleje til Børnehaven.

Mobilfri zone.

Vi vil bede jer om, at I beholder jeres mobil i lommen, når I afleverer og henter jeres barn, således at vi sikrer, at der er et nærvær fra jeres side og at I får sagt ordentligt farvel og hej til barnet og dets venner.

Middagslur.

I samarbejde med jer sover de børn, som har behov for det. De sover alle på madrasser eller vores små senge – indendørs.

Lukkedage/ferie/sygdom.

Her på hjemmesiden kan I finde vores lukkedage – se under ”Om os”.

Holder I en fridag eller ferie uden om vores lukkedage skal I melde det på AULA eller lige så gerne til personalet på stuen. Ligeledes opfordrer vi jer ved sygdom at melde jeres barn syg inden kl. 9, så vi kan tilrettelægge dagen og tale med de andre børn om at ”I dag kommer …… ikke, fordi …”

Mad hos os.

I Børnehaven får vi hverdag serveret dejligt mad af vores ”Madmor” – hun laver hver uge en madplan som lægges op på AULA således, at I sammen med barnet kan tale om, hvad vi skal have eller har spist i Børnehaven i dag. Desuden sætter hun ”madbrikker” op ude i garderoben, således at børnene selv kan gå ud at se, hvad vi skal have at spise – lige netop i dag. Vores mad er   % økologisk.
Vi spiser sammen på stuerne i mindre grupper. Der vælges en bordformand blandt børnene på skift. Bordformanden skal dække bord og gøre klar samt sige ”værsko”, ved de enkelte borde. Måltidet er et stort læringsrum med plads til samtaler, læring og nærvær.